Andruse sõnul on autojuhid, sealhulgas ta ise, valdavalt ebatervislikult toituv ja valdavalt vähe arste külastav, valdavalt ülekaaluline ning valdavalt ka suitsetav tüüpiline Eesti mees. Kuigi Soome ja Rootsi vahel kaupa vedades läbib autojuht sadu kilomeetreid, siis üheks kõige suuremaks murekohaks on vähene liikumine värskes õhus. Siit on pärit ka Andruse mõte, mida saab kodust kaugel olles parandada kasvõi mõne tiiruga ümber oma suure kaubaauto. Üks tiir on 60 meetrit – see on distants, mida me kõik kehalise tundides oleme jooksnud. Juurde ostis ettevõte kõikidele oma töötajatele just meeste tervisele mõeldud analüüsid ja kontrolli SYNLABis.
Rekameeste väljakutsest võttis osa ka muusik Henry Kõrvits ehk Genka, kes on juba mitmendat aastat aidanud kaasa Pikema Sõpruse Päeva tegemistele. Kampaania on Henryle andnud ülevaate oma terviseseisundist ja sellest, milliste tagajärgedeni võib erinevate pahede harrastamine tervise viia. „Kõike saab teha, kui teed seda mõõdukalt ja kontrollitult,“ lisas ta ja kiitis enesetunnet pärast esimest 60-meetrist tiiru. “Kui sa näed mõnda autojuhti ümber oma masina käimas, siis ei ole ta hulluks läinud, vaid tea, et see on mees, kes oskab tervist hoida,” lisab Henry ja tõdeb, et kui aktiivselt muusiku elu elada, siis kuidagi pressivad öised söömised, alkohol jne aknast sisse.
Regulaarne tervisekontroll on tema sõnul oluline. Pikema Sõpruse Päeva kampaanias kaasalöömine on andnud talle meditsiinilise informatsiooni töötlemisvõime: „Sain aru, mida üks või teine näitaja tähendab ja kuidas seda siis vastavalt olukorrale või vajadusele reguleerida.“ Hämmastav on tema jaoks ka see, et mõnede tervisenäitajate parandamiseks piisab väga vähesest, et olukorda jälle kontrolli alla saada. Näiteks võib piisata juba pooletunnisest jalutuskäigust. Üks asi, mida Henry sõnul kiputakse alahindama on korralik unerežiim. Hiljuti sattus ta lugema ka Matthew Walkeri raamatut „Why we sleep“ ning sai teada, et uni ja sellest tulenevad sümptomid mõjutavad meie tervist isegi rohkem kui e-ainetega vorst või üks klaas liiga palju veini.
Ta rõhutas, et takistuste ületamine on suures osas igaühe peas kinni ning üleüldine globaalne emotsionaalne kriis ei tee samuti seda asja lihtsamaks. Henry soovitab fokusseerida oma tähelepanu enda tegemistele, eesmärkidele ja saavutustele, ning lasta vähem häirida sellest, mida teised teevad ja mis teistel on.
Kui mõni transpordiettevõtte töötaja on terviserikke tõttu rivist väljas, lööb see terve logistilise tsükli paigast ära. „Tervema tervisega kolleegidel on üldjuhul parem nii tuju, töötahe kui ka vastupidavus, mis kõik on pika töösuhte eelduseks,“ seletab Andrus. Niisiis peaks tema sõnul iga tööandja tundma oma töötajate tervise pärast muret.
Kuna ka töökoha valikul on järjest olulisem tööandja usaldusväärsus, mis tagab südamerahu nii töötajale kui ka tema perele, on oluline, et paigas oleks nii töö- kui ka puhkeaeg, riigile oleks makstud maksud, et töötaja saaks vajadusel arstiabi ning töötingimused poleks tervist kahjustav.
Autojuhi töö on Andruse sõnul nagu iga teine, sarnaselt näiteks kontoritöötajale istutakse samuti pikalt töötoolil, ühel juhul on selleks autoiste, teisel kontoritool. Istuva tööga on üleliigsed kilod kerged kogunema, eriti kui ennast piisavalt ei liiguta ja energiat ei kuluta.
Tööülesandeid täites kipub ka autojuhtidel liikumine ununema või vabandatakse ennast välja hädavaledega, milleks on tavaliselt aja või võimaluste nappus. Kuid tegelikult piisab juba sellest, kui võtta jalad alla ning teha treening enda keharaskusega. „Kui töökohustusi täites tekib mõni vaba hetk või puhkeaeg, saab minna jalutama näiteks sadamate või tööstushoonete ümbrusesse,“ räägib Andrus. Erinevatel põhjustel võivad tööprotsessid näiteks laadimispunktides venida, aega saab parajaks teha tehes kasvõi mõned 60 meetrise tiiru ümber kaubaauto. Kiire pilguheit nii autole välisele seisukorrale kui ka hea võimalus sammude kogumiseks. Tegevjuhi sõnul ei pea tõmbama selga spordidressi ja jooksma nii, et higi voolab, piisab juba mõnest tuhandest sammust, et tunda ennast oma kehas järgneval pikal teekonnal paremini.
Kindlasti ei saa hakata töötajate eest ise rohkem liikuma või tervislikumalt toituma, või ammugi mitte kedagi selleks sundima, sest tervislike eluviiside viljelemine on ikka igaühe enda otsustada. Küll aga saab Andruse sõnul tööandja võimaldada regulaarseid tervisekontrolle, mille tulemused panevad igaühe enda tervisekäitumist analüüsima ja vajadusel muutma enne kui on liiga hilja.
Pikema Sõpruse Päev on Andruse sõnul esimene samm tervema töökollektiivi suunas. „Sealt saavad mehed kindlasti oma tervise kohta tagasisidet ja kui järgmise aasta novembris terviseanalüüsid uuesti teha, siis hea tulemusi võrrelda,“ seletab Andrus ja lisab, et kindlasti on plaan projektist osa võtta ka järgmistel aastatel. Ka erinevatelt transpordisektori koostööpartneritelt on saadud head tagasisidet projektiga ühinemise osas.
Novembrikuu Pikema Sõpruse Päeva väljakutse Alonewolfi ja Stonewolfi huntidele on teha oma kaubaautole igal vabal hetkel tiir peale. Kui sellest jääb väheks, siis teha ringe rohkem või juurde mõni kükk, õlaring või kätte raskus. “Sellest võiks saada tervislik harjumus ka pärast meeste tervise kuu lõppu,” lisas Andrus.