Narvas sündinud ja vene keelse emakeelega lauljanna Alika pani koos testgrupiga proovile, mis õpetajaid ees ootab, millised hirmud ja takistused sellega seotud on ning loomulikult saame selgeks ka selle, kas hirmujutt, et test on keeruline isegi eesti keelt emakeelena kõnelevatele inimestele, ka päriselt tõele vastab?
Alika võttis testgruppi, lisaks endale, kaasa veel kolm inimest: ETV+ ajakirjanik Uljana Kuzmina, ning eesti keelt emakeelena kõnelevad muusik Estoni Kohveri ning esimese kursuse tudengi Lomely Mäe.
"Õpetaja peab olema eeskujuks ja see keelekasutus peab olema nii-öelda õpetlik. Õpilased võtavad ju selle taseme, mis õpetaja neile ette annab. Kui õpetaja keelekasutus on väga primitiivne, siis õpilaste õppimisvõimalus ka on kesisem. Õpetaja keeletase peab olema kõrge," rääkis haridusminister Tõnis Lukas.
Ajakirjanik Uljana Kuzmina õppis kuni gümnaasiumini vene keeles, praegu töötab eesti-vene kollektiivis ja õpib magistrantuuris eesti keeles. "Riigieksamid 12. klassis ma sooritasin väga hästi, teadsin teooriat, aga ei rääkinud midagi," jagas Kuzmina.
Muusik artistinimega Estoni Kohver peaks eesti keele peensusi eriti hästi tundma, sest seab riime bändis 5miinust. Kolmas katsealune on 19-aastane Lomely Mäe, esimese kursuse tudeng, kes sooritas alles pool aastat tagasi eesti keele riigieksami. Alika ise õppis põhikoolis ehk viiendast üheksanda klassini eesti-, aga ülejäänud aja vene keeles.
C1 tase on kõige kõrgem keeleoskuse tase, mida testiga kontrollida on võimalik. C2 taset loetakse keeleoskust emakeele tasemel ning seda enam testiga mõõta ei saa. Alika testgrupis osalenud sooritasid eksami suulise osa edukalt, kuid testitulemused olid oodatust kirjumad ning kui arvasid naiivselt, et oma emakeele kohta keeletesti tegevate inimeste pärast muretsema ei pea, ootab ees paras üllatus.
Vaata saatelõiku: