Ago Teppand, kes on tuntud ka kui Cartoon liige, selgitab oma rolli NCS (NoCopyrightSounds) plaadifirma A&R-ina ehk talendijahina. A&R amet hõlmab artistide leidmist, lepingute sõlmimist ja nende loometöö toetamist, kaasa arvatud uue muusika avastamist ja väljaandmist.
Ta räägib missugune on olnud tema kogemus Ariadnega koos töötada ja paljastab üllatava detaili sellest, mida tegi enne Cartooni megahiti "On & On feat. Daniel Levi" kirjutamist.
Saame teada, kuidas Teppand valib artiste ning missuguseid omadusi ta talentides otsib. Lisaks tuleb päevavalgele veel palju muud, mis paneb imestama, kuidas tal on õnnestunud muusikamaailmas teistest alati sammu võrra ees olla!
Kas saaksid natuke rääkida oma teekonnast muusikatööstuses ja sellest, kuidas sattusid NCS-i A&R ametikohale?
No see on küll päris pikk lugu. Lühidalt öeldes olen olnud selliste kollektiivide osa nagu Byolence, Iiris, Outloudz, Cartoon ja Jéja. Olen umbes 20 aastat tegelenud muusika produktsiooni, salvestamise ja lugude kirjutamisega. Alustasin Tallinnasse kolides kunagi Rockhouse stuudios, kus mu mentoriteks olid Elmar Liitma ja Ergo Ehte. Lisaks olen Ameerikas õppinud ja tegutsenud John Feldmanni käe all, kellega koos töötasime selliste bändidega nagu 5SOS, Sleeping With Sirens ja The Used. NCS-i sattusin, kuna olen olnud selle plaadifirma artist nüüd varsti 9 aastat ning mul on usku NCS-i innovaatilisse ärimudelisse ja olen alati arvanud, et A&R töö tundub lahe. Kirjutasin mingi hetk ise lihtsalt neile, et tahaksin proovida seda ametit ja olen nüüd kolm aastat juba olnud nende ridades.
Milliseid omadusi otsite NCS-is uusi talente otsides ja lepinguid sõlmides ning kuidas need omadused teie arvates loo või artisti edule kaasa aitavad?
Ma ei saa rääkida kõikide inimeste eest, kes meie plaadifirmas talente otsivad. Aga mina isiklikult otsin kvaliteetse produktsiooniga hästi kirjutatud lugusid, kus on mõni kõrvauss meloodia sees. Hea vokaal ja natukene omapära võiks ka olla.
Kas sa oleksid kunagi uskunud, et Cartooni lugu “On & On feat. Daniel Levi” selliseid kuulajanumbreid saavutab ning kuidas saab Eestis keegi teine seda järgi teha?
Ma olin enne selle loo sündi just Ameerikas käinud ja töötanud 5SOS'i debüütplaadi kallal, mis saavutas ka tegelikult sarnaseid numbreid, nii et vist uskusin küll, et see on võimalik. Lihtsalt usust ainult ei piisa ilmselt. Arvan, et peab olema suur kirg muusika vastu ja sisemine motivatsioon teha lugude kallal palju tööd ka, mitte lihtsalt unistada. Tol ajal oli minu jaoks täiesti tavaline, et teha hommikust õhtuni ainult muusikat. Pikapeale läheb see üksluiseks, aga mingi hetk oli see lähenemine vajalik. Ja tegelikult palvetasin ka korra enne "On & On feat. Daniel Levi" esimese vokaali demo kirjutamist (naerab).
Loe, missuguse väärika auhinna sai Cartooni lugu "On & On feat. Daniel Levi" SIIT!
Kui töötasite koos Ariadnega loo kallal "All I Need", siis kuidas lähenesid koostööle temaga, et tuua esile just tema parimad omadused?
Ariadne ja tema abikaasa Martti saatsid meile algul paar demo (spoiler: üks lugu tuleb veel!), mis olid idee tasandil täiesti valmis ja meile kõigile väga meeldisid. Andsime neile loominguliselt vabad käed, aga andsime tagasiside, et lugusi siit-sealt paremaks teha. Kuna nad on ise ka mõlemad edukad sisuloojad, siis loo välja andmisega käsikäes loome koostöös kindlasti mingit lahedat sisu ka.
Loe, kuidas sündis Ariadne lugu "All I Need (feat. Karl Killing)" SIIT!
Mis sinu arvates eristab NCS-i platvormina ning kuidas see aitab kaasa nende artistide kasvule ja eksponeerimisele, kellega koos töötate?
NCS-i platvormi eristab kindlasti meie tavalisest teistsugune ärimudel – meie muusika on sisuloojate jaoks YouTube'is, Twitchis ja mujal võimalik tasuta kasutada. Kui sisuloojad nendel platvormidel kasutavad näiteks mõne teise plaadifirma lugu, kellel pole sellist ärimudelit, siis nad üldiselt loovutavad oma video tulu ära muusika õigusi omavale plaadifirmale ja kirjastajale. See mudel võimaldab meie artistidel saada väga palju tasuta promo, mida teisiti poleks võimalik saada. Oktoobris lasi Universal välja väga sarnase ärimudeliga platvormi, nimega Universal Production Music, kus saab kuutasu eest enda sisu jaoks muusikat kasutada. See näitab, et me olime päris palju ajast ees aastal 2011, kui NCS sellega alustas.
Kuidas A&R-ina tasakaalustada artisti unikaalse stiili säilitamist ja nende muusika laialdase populaarsuse tagamist?
Oleneb vist artisti enda eesmärkidest – kui ta on rohkem unikaalsuse peal väljas ja lugu meie tiimile meeldib “nagu on”, siis me ei sekku artisti visiooni üldse. Kui ta on rohkem kommerts artist ja meile tundub, et midagi saaks paremini teha, siis anname vastavat tagasiside. See oleneb mitmest tegurist. Üldiselt NCS-is reegleid liiga palju pole vaja jälgida, sest meie valdavalt elektrooniline muusika on tänapäeval pigem “nišikas”, kui peavoolu muusika. Meil oli näiteks üks suur hitt mõned aastad tagasi, Sub Urban'i "Cradles", mis on väga alternatiivse kõlaga. Selle aasta suurim uus tulija elektroonilise muusika žanrite mõttes oli näiteks phonk, mis on pealtnäha väga eksperimentaalne asi, aga mitmed tema singlid said Ameerikas RIAA (Recording Industry Association of America) kuld- ja plaatinasertifikaadiga tunnustatud ja neid kasutati isegi viimase “Kiired ja vihased” filmi soundtrack'is.
Kas saad jagada mõnda meeldejäävat kogemust või edulugu NCS-is töötamise ajast?
Meie üritus Amsterdam Dance Event (Tallinn Music Week’i sarnane üritus), mida oleme korraldanud nüüd mõned aastad, on alati lahedad. Kohale tulevad meie artistid igast maailma otsast ja saab vahelduseks näost näkku ka kohtuda. See aasta külastasid meie üritusi näiteks artistid Mehhikost, Indiast, Iisraelist, Itaaliast, Prantsusmaalt, Saksamaalt, Inglismaalt, Austraaliast, Kanadast jne. Aga lemmik asi on alati see, kui avastad mingi väga hea loo, mida tõenäoliselt on ainult paar inimest maailmas kuulnud.
Kuidas hoiad end kursis valdkonna trendidega ja kuidas need teadmised sinu otsustusprotsessi uute talentidega koostöö sõlmimisel mõjutavad?
Uued trendid, vähemalt elektroonilises muusikas, jõuavad minuni enamasti läbi demode, mis meile saadetakse. Teiste žanritega proovin ennast lihtsalt kursis hoida, kuna olen melomaan. Otsustusprotsessi otseselt need ei mõjuta, lihtsalt lugu peab hea olema. Natukene võib-olla teeb ettevaatlikumaks, sest iga trendiga kaasa ei tasu ka minna. Üldiselt need mind ei mõjuta.
Milliseid nõuandeid annad ambitsioonikatele muusikutele ja produtsentidele, kes soovivad A&R-ina tööle asuda?
Tundub, et sellel alal on põhilisteks trumpideks suur kirg muusika vastu ja mingisugune “hitivaist”. Peab meeldima nädalas kuulata läbi sadu lugusid ja avastada sealt parimad enda jaoks. Näiteks NCS-i asutaja Billy, kes ma ütleksin on meie edukaim A&R, avastas ja allkirjastas lepingu maailmatasemel superstaariga Alan Walker. Enne oli ta elukutselt tavaline ehitustööline, kellel oli lihtsalt kirge, vaistu ja pealehakkamist, kuigi tal puudus igasugune eelnev kokkupuude muusikatööstusega.
Kas on konkreetseid žanre või helisid, millest oled hetkel vaimustuses?
Ma kuulan pigem läbisegi erinevaid žanre koguaeg, ei piira ennast otseselt niimoodi. Rohkem mingid konkreetsed artistid meeldivad, kui terved žanrid. Hetkel kuulan näiteks palju selliseid artiste nagu A36, Bou, Kordhell, LAADS, Night Tapes ja The Beatles.
Sul on olnud suur roll Eesti elektroonilise muusikamaastiku kujundamisel, millistest artistidest meil veel puudu on?
Aitäh! Raske öelda. Mulle tundub, et meil on väga palju andekaid artiste mitmetes erinevates žanrites, aga puudu on natukene võib-olla just laulukirjutajatest ja produtsentidest, kes unistavad maailmatasemele jõuda ja on valmis selle nimel ka vaeva nägema.
Kuula Cartooni auhinnatud singlit "On & On (feat. Daniel Levi)" siin!