Piloodist ettevõtja Raivo Hein Kobe Bryanti koperiõnnetusest: kopteri oleks saanud edukalt maapinnale tuua
Retro FMi hommikusaates külas käinud ettevõtja Raivo Hein rääkis Kobe Bryanti kopteriõnnetusest.
Retro FMi hommikusaates külas käinud ettevõtja Raivo Hein rääkis Kobe Bryanti kopteriõnnetusest.
Bryantile kuulus Sikorsky S-76B helikopter, mis on toodetud 1991. aastal. Märks olla ise järgi vaadanud, et sama helikopteri mudeliga on varasemalt juhtunud kolm õnnetust, Bryanti oma oli neljas. Tunnistajate sõnul olla helikopteril probleeme mootoriga, mis aeg-ajalt „turtsub“ või katkendlikult töötab.
Märks soovis Raivo Heina käest teada, kas selle info põhjal on võimalik oletada, mis kopteriõnnetuse põhjustas.
„Mina piloodina võin öelda, nagu iga juht, kes sõidab autoga, mille mootor „turtsub“, et mootoril on midagi viga. See tähendab seda, et helikopter jääb õhus seisma ja on võimalus, et kukub alla. Aga on ainult võimalus, ei pruugi seda teha,“ sõnas Hein.
Rauno Märks uuris ka, kas piloote kuidagi treenitakse selleks puhuks, kui mootor õhus seisma jääb.
Hein vastas: „Jah, koolituses on selline tund nagu autorotatsiooni läbiviimine. Autorotatsiooni ongi sellisteks kordadeks, kus mootor lakkab õhus töötamast. Nüüd on sul kaks võimalust. Kui sa midagi ei tee, siis sa kukud nagu kivi alla. Aga kui sa viid läbi autorotatsiooni, siis sa hakkad maanduma, ja maanduda ka mitte töötava mootoriga täiesti edukalt.“
„Edukas siinpuhul tähendab seda, et inimesed jäävad ellu. Viletsamal juhul saab masin viga. Ideaalsel juhul jääb ka masin terveks. See töötab füüsikaseadustest lähtuvalt. Kui mootor e ei tööta, siis hakkab kopter allapoole liikuma. Altpoolt tulevad õhuvood hoiavad tiiviku liikumises. Rootor on täiesti juhitav. Selle liikumise tõttu tuleb kopteri ilusasti maa peale ja suure tõenäosusega nii ka läheb.“
Raivo Hein tõi ka välja, et kopteri suurus siinkohal rolli ei mängi, füüsikaseadused kehtivad samamoodi nii väikestele kui suurtele õhusõidukitele.
Hein kinnitas ka, et isegi suurte Sikorsky tüüpi helikopterite puhul, kui rootoriga oli kõik korras ja nad olid piisavalt kõrgel, oleks pidanud suutma autorotatsiooni abil edukalt maanduda.
Piloodist ettevõtja sõnas, et enne õhkutõusu peab alati viima läbi kindlad protseduurid. Piloot peab kontrollima, kas õhusõiduk on üldse lendamiseks võimeline. Kui mootor „turtsus“, siis tekib küsimus, et ega kütus otsa ei saanud. Või äkki sattus paaki vesi. Kolmandaks veel ka õli tase. Kas see oli selline nagu pidi olema. Peale selle on veel palju ja palju asju, mida peab kontrollima.
Raivo Hein sõnas lõpetuseks, et inimfaktor on siinkohal tähtis. Mõtet peegeldas ka Rauno Märks, kelle arvates võib see tõesti üks põhjus olla, sest Sikorsky kopteritega pole palju õnnetusi juhtunud.
E-R 6-10
Retro FM Hommik/rauno@retrofm.ee
E-R 6-10
Retro FM Hommik/maris@retrofm.ee
E-R 8:40
Retro FM Hommik
L 10:00
Kinovärgiga mandariin
L 10:00
Kinovärgiga mandariin
L 10:00
Kinovärgiga mandariin
Programmi- ja muusikajuht
marika@retrofm.ee
Hommikusaate toimetaja, sotsiaalmeediaspetsialist
triin@retrofm.ee