Indrek Madar käis hiljuti perekonnaga reisil Rovaniemis, autoga läbiti Soomes umbes 2000 kilomeetrit ja selle pika distantsi jooksul ei jäänud talle silma ühtegi teelõiku, mis oleks soolatud. See aga ei tähenda, et teed oleks hooldamata olnud, need olid meeldivalt sahatud ja liiklus sujus korralikult. “Kui me räägime Soome teeoludest, siis need olid ühtlase haardetegusiga, praktiliselt igal pool talvised ja mõnusalt sõidetavad,” meenutab Madar.
Kuna Eestis soolatakse talvel teid väga palju, siis on teepind tihti märg ja seda katab lumepudru. Kuid Põhjamaade turule toodetud lamellrehvide jaoks ei ole selline teepind ideaalne, nad on pigem mõeldud külmade ja kuivade lumiste tingimuste jaoks.
“Kohati on nende suhteliselt suurte miinuskraadide tõttu tee peal selline soola-lumesegu. Ja nüüd ei ole meil tegemist enam lumise ja külma teega, vaid meil on mingi eriline ollus, mis jääb rehvi ja teepinna vahele. Ja rehvitootja ei ole näinud ette sellistes tingimustes rehvi töötama. Ma tahaks praegu öelda seda, et see lamellrehv sellises olukorras üldse ei tööta. Töötab küll, aga see ei ole tema ideaaltingimus,” räägib Madar.
Viimasel ajal on Eestis toimunud mitmeid kohutavaid liiklusõnnetusi, kus ülekäigurajal on sõidukilt löögi saanud ja hukkunud jalakäija. Indrek Madar sõnab, et mida päev edasi, seda rohkem on ta veendunud, et autojuht kui kõrgema ohu allikas vastutab, kuid seal juures on üks oluline “aga”.
“Ma olen kogu aeg öelnud seda, et ülekäigurajal saab õnnetus juhtuda ainult siis, kui mõlemad osapooled samaaegselt rikuvad. Ei ole võimalik selliselt, et kui üks osapool rikub, et siis toimub õnnetus. Hea jalakäija. Sulle on pandud kohustus enne reguleerimata ülekäigurajale astumist anda sõidukijuhile aega oma sõiduki peatumiseks, olles veendunud, et sõidukijuht on sind märganud, suudab oma sõiduki sujuvalt peatada ja annab sulle teed. Alles seejärel võid sa asuda sõiduteed ületama. Ja see, kui esimeses sõidurajas olev sõiduk on peatunud, ei tähenda seda, et teises sõidurajas liikuv sõiduk peatub. Ole hea ja veendu ja anna võimalus ka sellele sõidukile. Sinul on liiklusreeglite järgi sama kohustus nagu sõiduki juhil. See, kes pärast liiklusõnnetuses süüdi jääb, ei ole oluline. Sina saad kannatada,” paneb sõidukoolitaja inimestele hingele.
Kuula kõigest pikemalt allolevast heliklipist!