Kaanekunst sündis 1939. aastal Alex Steinweissi idee läbi, luua spetsiaalselt albumi jaoks disainitud ümbris, mis oleks sümbioosis sellel kõlava muusikaga. Uue formaadi, LP, tulekuga hakati lindistatud muusikat aina enam nägema tervikliku albumi kontekstis ja muidugi kuulus terviku juurde ka kaane kujundus. Tekkisid ka voldikkaaned, kuhu pandi postreid, laulusõnu, kleepse ja muud ning loodi sild fotograafide, graafiliste disainerite ja kunstnike ning muusikamaailma vahel. Ümbrise kujunduse olulisus ja populaarsus kasvas nii suureks, et sellest sai omaette kunstivorm ja disainerid ning fotograafid hakkasid selles vallas spetsialiseeruma (Hipgnosis, Cal Scenkel, Roger Dean).
Kunsti üheks eesmärgiks on justkui süsteemile šokk andna ning ühiskonna valupunktid välja tuua ja seda teed on läinud nii mõnedki plaadikaaned. Vaatame üle, millised ümbrised on oma visuaalse julguse tõttu skandaale tekitanud ning keelud peale saanud.
The Jimi Hendrix Experience – "Electric Ladyland" (1968)
Hendrixil oli oma albumi jaoks kindel kunstiline kontseptsioon - ta soovis kujutada lapsi erinevatest rassidest Central Parki Alice Imedemaal kuju ääres. Idee oli edasi anda "üks maailm, üks rass" põhimõtet, mis 1960ndatel plaadifirmale ei imponeerinud. Hendrixi originaalidee oleks välja näinud selline: