Kitarritootjad ägavad raskustes, ent üks neist aina kasvab
Kitarritootja Fender kiitleb suurenevate müüginumbritega – konkurendid lihtsalt ei oska nende hinnangul noortele muusikainstrumente toota ja turundada.
Kitarritootja Fender kiitleb suurenevate müüginumbritega – konkurendid lihtsalt ei oska nende hinnangul noortele muusikainstrumente toota ja turundada.
Kitarr ei ole ammu tänapäeva popmuusikas kesksel kohal, pigem on üsna haruldased need lood, kus õiget pilli üldse kasutatakse. Lähiajaloos on asjast huvitatud saanud tutvuda lugematute artiklitega, mis kuulutavad suurtes pealkirjades ette USA kitarriäri surma.
Legendaarne kaubamärk Gibson on oma ärilise poolega tõsistes jamades. Nüüd on probleemid tabanud ka üht kitarride suurimat edasimüüjat Guitar Centerit.
Aga kui uskuda ajakirja Music Trade, siis kõigi on uute instrumentide ja muusikaseadmete turu väärtus umbes 6 miljardit eurot. Ja tuleb välja, et tegelikult on äri kahanemise asemel näidanud kasvu märke, seda alates 2008 – 2009 toimunud majanduslangusest.
Eelmisel aastal läks edasimüüjate kaudu müügiks 1,5 miljardi euro väärtuses pille (peamiselt kitarre). Alates aastast 2016 on turg tegelikult 8,9% tõusnud.
Andy Mooney on Arizonas asuva Fenderi kitarride müügiettevõtte boss. Tema sõnul on ettevõttel olnud suurem kasv kui tööstusel tervikuna. Fender sai eelmisel aastal tulu 405 miljonit eurot. Hästi hakkas minema siis, kui ettevõte orienteerus ümber nooremale sihtgrupile, pani käima korralikult toimva internetipoe ning tootis noorte jaoks kaasaegse välimusega stiilseid pille.
Eelmisel juulil tutvustas Fender noortele Fender Play keskkonda. See on koht, kus saab internetis kitarri mängima õppida. Selle aasta märtsis paisati müügile madalama hinnaga kitarrid, mis on mõeldud algajatele. Kui siiani on kitarr olnud tootjate jaoks rohkem meeste mängumaa, siis Fender on võtnud sihikule ka noored naised, kelles nähakse head potensiaali.
Fender tegi ümber ka kogu California Series tootegrupi, mis on soundi poolest nagu vana hea kõlaga akustiline kitarr, ent seda saab mängida niisama või siis ka vooluvõrku ühendatuna. Ettevõte võttis kätte ja disainis nende kõige algsema tootegrupi kaasaegsemaks, kaotamata siiski algset kõla nii akustilise kui elektrikitarrina.
Andy Mooney on varem töötanud suurtes ettevõtetes nagu Nike ja Disney. Siin on tema intervjuu ajakirjale Music Trade:
Kitarr on nüüdseks juba vanemate inimeste pill. Mis põhjustel praegu peaks optimistlik olema?
Eks see algab kõik keskkonnast, milles me elame. Elava ja salvestatud muusika tarbimine on kõigi aegade kõige kõrgem. 125 miljonit klienti maksavad digitaalsetele striimingukeskkondadele raha ja see number kasvab. Live Nationi korraldatud kontserte külastas maailmas ca 82 miljonit inimest, mis on 21% rohkem kui eelmisel aastal. Ei ole mingeid märke, mis näitaks, et Spotify või Apple Musicu kasutajaid jääks tulevikus vähemaks. Ei ole mingeid märke sellest, et Live Nation hakkaks otsi kokku tõmbama, nende 11 aastat kestnud kasv jätkub.
Fenderi puhul me näeme, et muusikatarbimine ja tootmine läheb edasi ja siin on meie asi olla kaasaegne ja käia ajaga kaasas. Sotsiaalmeedia, digitaalne turundamine, internet – kõik, mis on kaasegne ja viib meid tarbijale lähemale, on meil kasutusele võetud. Meie turunduseelarve on suurem kui kunagi varem ja see toimib.
Kas kogu müük liigub internetti?
Eks see on paratamatu, et see suuremas osas interneti poole liigub. Küll aga jääb kitarriäris see protsent ilmselt väiksemaks kui mõnes teises valdkonnas. Kitarride ostjad tahavad ikka üldjuhul pilli enne ostu käes hoida, heli kuulata ja vaadata, mis häält ta teeb, kui on võimendusega ühendatud.
Kuidas Fender oma lisa turunduseelarve kulutab?
Kui inimene netis kitarri ostab, siis on ta tegelikult juba jõudnud poole ostu peale. Nüüd on meie asi olla õigel ajal kohal ja talle õige pill ette suunata. Seega me panustame suuremalt netti ja online müüki, sest seal me näeme tulevikku.
LOE KA: Mida hullu teeksid saja tuhande euro eest
Me ei tohi kuidagi seda ostu blokeerida või muuta ebalevaks. Näiteks on mul Mercedes, mida ostes läksin ma samuti internetti ja mõtlesin, et vaatan pilte ja üritan end enne ostu asjadega kurssi viia. Auto hind oli 80 000 eurot ja selle tutvustamiseks oli edasimüüja kodulehel ainult 10 pilti. Ma siis mõtlesin, et selle raha eest näevad nad ikka küll vähe vaeva, et ainult 10 pilti üles panevad. Meie paneme 320 eurot maksva kitarri kõrvale ka 10 pilti, et saaksid seda igast nurgast uurida ja olla kindel, et sulle see pill meeldib.
Miks otsustasite suunata oma äri algajatele kitarristidele?
Kaks aastat tagasi tegime terve hulga uuringuid, mis andsid meile esmakordse kitarriostja kohta huvitava pildi. Ajapikku saime teada, et 45% kõigist kitarridest, mida me müüme, lähevad kellegile kõige esimeseks pilliks. See protsent oli palju kõrgem, kui me ette kujutasime.
Umbes 90% nendest esmaostjatest lõpetasid kitarri tinistamise ja õppimise juba esimese 12 kuu jooksul. Allesjäänud 10%, kes ei lõpetanud õppimist, olid ka edaspidi meie kliendid ja soetasid juurde veel erinevaid kitarre ja võimendeid.
Saime lisaks teada, et umbes pooled meie uutest klientidest on naised ja neil on mugav pigem online’s ostmas käia, sest tavalises poes tunnevad nad end ebamugavalt.
Lõpuks saime teada ka seda, et esmakordsed ostjad kulutavad neli korda rohkem raha kitarritundidele kui varustusele. Selle uuringuga saadud teadmised panid meie jaoks asjad paika.
LOE KA: 50 aastat suitsetanud Ronnie Wood seljatas kopsuvähi
Tegime internetti Fender Play keskkonna, sest see oli meie jaoks täiesti kasutamata ärivõimalus, mida me polnud kunagi isegi kaalunud. Sellest uuringust tulenevalt tegeleme rohkem ka naisklientidega, keda me varem tähele panna ei osanudki.
Kas see lisaturundus on teid aidanud?
Eneselegi šokina saime teada, et Fender Play keskkond ja meie teised turundustegevused julgustasid paljusid inimesi endale kitarri ostma. Põhja-Ameerikas suurenes meie müük novembris, detsembris ja jaanuaris vastavalt 13.5%, 15% ja 15%. Me polnud sellist müügi kasvu juba aastaid näinud.
Kuidas te California seeria kitarride välimuse välja töötasite?
Tänased mängijad tahavad kõrget kvaliteeti, kerget pilli, ilusaid värve ja kohandatavat toodet. Muutsime vormi ja tegime pilli kuju kaasaegsemaks. See näeb välja nagu klassikaline Fenderi kitarr, samast puidust, ilusate värvidega ja mulle tundub, et peaks noortele meeldima küll.
Miks eelistate akustilist kitarri elektrikitarrile?
Ega mängijad ei suuda ka tihtipeale otsustada, kumba nad soovivad mängida. Me tahtsime selle ülemineku neile võimalikult valutuks teha. Me näeme, et akustilistel pillidel on suuremat turuosa kasvu loota kui elektrikitarridel.
Kuidas te olete veendunud oma noortele ja naistele ja digitaalsusele suunatud strateegia õigsuses?
See kas töötab, või siis mitte. Eks ole näha, kas saame endale suurema turuosa, kui meil on olnud. Meie ootus ütleb, et saame, aga aeg näitab.
E-R 6-10
Ornitoloog
N 16-18 MasinaWärk
Moto- ja kidrameez