Suureks osaks Eesti rahvusidentiteedis on olnud meie sünge minevik. Kannatus. Varasemalt kogetud konfliktid peegelduvad senini meie kogukondades ning integratsiooniprobleemidega maadlevad inimesed, kes pole kunagi represseerinud või represseeritud olnud. Esivanemate eeskujul on nii kaua kakeldud, et põhjus on meelest läinud, kuid uhkus millegi olematu eest on nii suur, et alla ka ei saa anda. See tähendaks ju terve oma rahvuse alt vedamist.
Möödunud aastal jõudis kinodesse Tanel Toomi “Tõde ja õigus”, mis sai õigustatult suurte ovatsioonidega pärjatud. See teos kirjeldavat eestlasi, meie kultuuri ja rahvast sellistena nagu oleme, sellistena milliseks on teinud meid ajaliku armid. Uhke, et oleme kannatanud. Mineviku varjudes on meil üha raskem näha kaugemale teadmisest – me oleme vabad. See aga tähendab meie jaoks endiselt, et oleme vabaks murdnud, mitte priid. Vabaduseta ei ole midagi, tõsi, kuid möödas on ajad, mil piisas vaid kõhu täis söömisest. Aeg on küsida ka magustoitu.
“Tõde ja õigus” / Foto: press
Käesoleval aastal saime nautida “Tenetit” mis filmiti osaliselt möödunud aastal Tallinnas. Tallinnal on filmis oluline roll, kuid kas ikka mõistame, kui oluline roll on “Tenetil” terve Eesti, meie rahva ja kultuuri jaoks? Isegi tähtsam kui “Tõel ja õigusel”. See on kink, mis on suurem kui unistus, et meist räägitakse välismaal. Välismaa ülistamine on samuti Eesti "eelmise elu" probleem. Kilekotid, jenkki näts ja kiledressid - kui vaid saaks. "Teneti" kingitus on hoopis võimalus ümbermõtestada oma riiki ja kultuuri.
Sel aastal on läänemaailma eeskujul kerkinud taas aktuaalseks teemad, mis on läbi aegade lainetena tulnud ja läinud: mitmekesisus, võrdsus, kultuur, keel, integratsiooni- ja kogukonnaprobleemid. Meie seas on endiselt väga palju inimesi, kes pidasid näiteks kodumaal peetavaid rassismivastaseid aktsioone ja sõnavõtte ebavajalikuks või suisa naeruväärseks.
Nende sõnade järgi Eestis selliseid probleeme pole. Need kõik on meist kuskil kaugel ja meie noored ei peaks olema nii õrnad ja tundma end puudutatuna. Mõtiskleti, teinekord ka vihastati: meil siin endalgi piisavalt muresid, milleks lahendada kellegi teise omasid? Üha tihemini tuuakse justkui ammendava argumendina välja: "Asjad on alati nii olnud, miks me peaksime kellegi hala pärast muutuma".