Eelmise aasta septembris töötati tarbijakaitse ja tehnilise järelvalve ameti koostöös välja juhend sisuloojatele, mis reguleerib, kuidas mõjuisikud presenteerivad nende sisusse põimitud reklaame ja koostöösid. Eeskiri näeb ette, et reklaam on teabe avaldamise eesmärgiga loodud ning selle alla kvalifitseerub ka oma toodetele tehtud promo. Nõnda sattuski värskelt uue albumi avaldanud Genka patustanute nimekirja. Muusik pidas seda jaburaks ning ei jäänud selle osas ka lihtsalt vaikima.
“Kui kunsti ja loomet võrdsustatakse sellega, kui antakse influencerile raha, on jabur,” oli Genka hämmingus, et peab nüüd enda pildi ja näo alla hakkama panema #reklaam, kui ta annab välja plaadi või reklaamib tulevat kontserti. “Muutke see seadus ära, ma ei taha rikkuda seadust,” sõnas muusik Sky Plus hommikuprogrammile.
Genka / Madis Sinivee
“Mis see #reklaam andma peaks?” uuris Genka TTJA ametnikult. “See annab selle, et oled oma jälgijate aus ja annad mõista, et see on reklaam,” rääkis räppar, mida talle selgitati. “See reklaamiseadus on natukene nigelasti koostatud,” sõnas ta. “Mingi hetk tuleb paber, et saad trahvi,” lisas räppar.
TTJA arusaam juhendi täitmise kohta põhines sellel, et kui postitajal on võimalik saada postituse abil isiklikku kasu (inimesed ostavad plaadi või raamatu, kuulavad muusikat voogedastusteenusest, maksvad pileti eest jne), siis on postitus käsitletav reklaamina. See kehtib muusikute, kirjanike, kunstnike, filmitegijate ja kõigi inimeste kohta, kes midagi loovad, sellest ära elada tahavad ning oma loomingut sotsiaalmeedias tutvustavad.
Genka ja Dew8 / Promofoto
Genka ja teiste loomeinimeste nurinat on ametnikud siiski lõpuks kuulda võtnud ning edaspidi võivad sotsiaalmeedias oma muusikast kõnelevad artistid kergemini hingata. Juhendi täitmist kontrollivad ametnikud said täpsustused, kuidas juhendit tõlgendada teemades, mis puudutavad originaalloomingut ning sellest sotsiaalmeedias kõnelemist. Täpsustuse sai ka see, millist väge kannab koostatud "juhend" ning kas eesmärgiks on trahvimine või teavitamine.
"Taustaks viimaste päevade meediakajastustele, siis sooviksin esmalt täpsustada sõna „juhend“, mis tähendab, et tegemist ei ole seadusliku paragrahvi ega kohustusega, vaid selgitusmaterjaliga," selgitab TTJa peadirektor Kaur Kajaki.
"Juhend aitab reklaamiseaduse sätteid paremini mõista neil, kes teevad sotsiaalmeedias mistahes postitusi, mis reklaamivad otseselt või kaudselt mõnda toodet või teenust. Juhendi mõte on teavitada, mitte trahvida ega karistada. See on n-ö elav dokument, mida saab igal ajal muuta ja täiendada," lisas ta.
"Oluline on siinkohal selgitada, et reklaami märgistamise nõue ei laiene omaloomingut propageerivatele loomeinimestele. On inimlikult arusaadav, et enda lugude või muu loomingulise teose teavitamisel isiklikes sotsiaalmeedia kanalites ei pea lisama sinna märget, et tegemist on reklaamiga," seisab peadirektori poolt tehtud avalduses. Muuhulgas kutsutakse üles rahumeelsele arutelule ja soovitustele, mis võiks aidata kohandada ka seni kaardistamata ala heaperemehelikule kasutamisele.