Mis värk selle Itaalia “tarbijakaitsega” siis on?
Eesti meedias kirjutati sellest, kuidas Itaalia “tarbijakaitseamet” Codacons on Eurovisioni lauluvõistlust korraldavale EBU-le (Euroopa Ringhäälingute Liit) esitanud apellatsioonkaebuse, mis nõuab Tommy Cashi laulu “Espresso Macchiato” eemaldamist võistluselt, kuna see kujutab itaallasi negatiivses valguses. Kaebuses palutakse meie laul võistluselt välja visata, kuna see kahjustab väidetavalt Itaaliat ja selle elanike mainet.
“See on stereotüüpne Itaalia ja itaallaste kohta käiv tekst, mis on seotud tavapäraste kohvi- ja spagetiklišeedega, aga eelkõige maffiaga ning mis edastab nende inimeste sõnumit, kes on seotud organiseeritud kuritegevusega.“ Näiteks on tekitanud poleemikat laulus olevad sõnad: „Mul on palju raha, higistan nagu mafiooso”,” seisab kirjas kaebuses.
Itaalia tarbijakaitsesüsteem on oluliselt keerulisem kui Eestis. Riigi tasemel vastutab selle eest Ettevõtluse ja Itaalia päritolu toodete ministeerium, kelle juures tegutseb Itaalia Tarbija- ja Kasutajaorganisatsioonide Nõukogu. Sinna kuuluvad kümned tarbijakaitsega tegelevad organisatsioonid, kellel on õigus tarbijaid esindada, kuid nad ei ole riigiametid. Meie euroloo kohta kaebuse esitanud Codacons on rohkem nagu MTÜ, kellel on õigus esitada kaebusi ja minna kohtusse.
Eurovisiooni lauluvõistluse Redditi kanalis on üks itaallane pettunud, et tervet rahvast võrdsustatakse selle assotsiatsiooniga, tema kommentaar on saanud üle viiesaja positiivse reaktsiooni. “Itaallased = idiootne ühe mehe asutus, kes on selliseid mõttetuid lahinguid ka minevikus pidanud. Nende ristiretked on enamuse itaallaste jaoks naljanumbrid,” toob ta välja.
Codacons on asutatud 1986. aastal tänaseks 78-aastase advokaadi Charles Rienzi poolt, kes on siiani selle ühingu president.
Tommy on Itaalias kuum teema
Itaalia meedias pole Eestist tõenäoliselt mitte kunagi räägitud nii palju kui praegu. Mitmetes suurtes ajalehtedes on ilmunud artikleid, meie laulu on analüüsitud isegi Itaalia rahvusringhäälingus Rai, kus see telesaates “La volta buona” arutluse alla tuli. Eurovisiooni fännide kanalites tõdevad mitmed inimesed, et välismaa eurolaul pole riigis kunagi nii palju tähelepanu saanud kui “Espresso Macchiato”.
Itaalias elav eestlane Ülle Toode rääkis “Terevisioonis”, et Eesti Laulu võidulugu on tekitanud meedias väga põneva diskussiooni. "Minu enda sõbrad suuremas osas naudivad seda laulu ja ütlevad, et me peamegi elu üle naerma. Meil peab olema võimekus ka iseenda üle naerda. Aga loomulikult on ka väga palju kriitilisemaid noote. Näiteks riigitelevisioonis RAI tekkis väga tõsine poleemika, kus üks väga tuntud telestaar Caterina Balivo süüdistas meie Tommyt, et ta kuidagi ikka solvab itaallasi," rääkis Toode.
"See poleemika on tõesti üleval. Eesti on peaaegu iga päev nüüd uudistes ja kindlasti väga paljud itaallased vaatavad maakaardilt järele, kus see Eesti õieti asub," sõnas ta.
"Võib-olla siin tulekski mõelda, kui mitmekihiline Tommy Cashi sõnum on. Kindlasti itaallased praegu seedivad seda. Võib-olla ei olegi aru saadud, et pigem räägib Tommy niisugusest italo-ameerika kontekstist. See keel, mida ta räägib, ei ole itaalia keel. Sageli öeldaksegi, et ta räägib kehvas itaalia keeles, aga see ongi tegelikult Brooklynist ja New Yorgist pärit keel, mida Ameerikasse emigreerunud itaallased suuresti kasutavad. Siin tasub selle konteksti ja tema imago peale mõelda," arutles Toode.
Isegi poliitikud võtavad sõna
Meie laul on hambus ka riigi parempopulistidel. Erakonna Liiga poliitik Gian Marco Centinaio, kes teenib praegu rahvast senati asepresidendina, kutsub sotsiaalmeedias üles Tommy Cashi Eurovisioni lauluvõistluselt kõrvaldama. Ta on valmistanud isegi erakonna kirjadega elektroonilise flaieri, mida sotsiaalmeedias levitada saab. “Kes iganes Itaaliat solvab, peab Eurovisionilt kõrvale jääma,” kirjutas ta fotole juurde. “See laulja peaks Itaaliasse tulema ja vaatama, kuidas korralikud inimesed töötavad enne sellise stereotüüpe täis lolli laulu kirjutamist,” vihastas poliitik.