Hing tööstusele: kas ilma mänedžerita siis üldse ei saa?
Artisti jaoks on oluline märgatavus digiplatvormidel ja raadiotes, seetõttu on plaadifirmades esindajad või siis artistid ise, kes aktiivselt end ka raadiojaamade jaoks pildil hoiavad. “Kindlasti on nähtavamad juba nime teinud artistid, sest uut muusikat tuleb väga palju peale. Otsustamine sõltub aga siiski laulu kvaliteedist ja erilisusest,” selgitab Warner Music Baltics’i turundusmänedžer Anu Varusk. Lugude välja valimiseks on raadiotes inimesed, kes kõiki aspekte arvesse võttes otsustavad, kas lool on raadio eetris kõlamiseks potentsiaali ning kas risk on üldse võtmist väärt.
Ainuüksi entusiasmist ei piisa. Kuigi paljud noored ja alustavad artistid võivad suurest edust unistades unustada, et tegemist on komplekse süsteemi ja äriga, kus artist peab olema täiskomplekt: silmapaistev karakter, eristuv ja kaasahaarav lugu, tipptasemel produktsioon ning paratamatult on vajalikud ka need inimesed, kes suunaksid artisti tegevust ning suhtlust erinevate meediaväljunditega. Artist, kes on süsteemis toimimiseks liiga toores, paneb tihti oma võhma valesse kohta või teeb varem või hiljem vea, mis tema karjääri edukust otseselt mõjutab.
Praegu üks edukamaid artiste, Karl-Erik Taukar, on ideaalne näide sellest kuidas noore muusiku ande kasuliku rakendamise eest kanti õigesti hoolt. Pärast telesaadet „Eesti otsib superstaari“ olid tema ümber inimesed, kes hoolitsesid tema kuvandi eest, selle eest, et ta näeks hea välja ning ei teeks laval või meediaga suheldes midagi sellist, mis karjäärile pärssivalt võiks mõjuda. Teda hoiti teadlikult pildis läbi meedia ja erinevate projektide. Ja nüüd saavad kõik näha, kui kaugele õige lähenemine viia võib.
Ka nublu oli möödunud aastal selline artist, kes murdis raamidest välja. Kogus internetiplatvormidel kõvasti tuntust, sisenes meediaväljale aga raadiosse pääses alles siis kui lisaks tuntusele lisandus ka kõrgema kvaliteediga produktsioon, ainuüksi helikvaliteedist rääkides.
"Võlusõnaks on koostöö ning kõikvõimalikud laulukirjutajate laagrid," toob Star FM'i ja Power Hit Radio programmijuht Allan Vinogradov välja eduvalemi. "Soovitus noortele laulukirjutajatele oleks see, et ärge kartke teha koostööd. Koostööd tehes jõuad ilmselgelt kaugemale kui üksi nokitsedes," kinnitab ta. Siinkohal tasuks laiendada seda suhtumist igas vallas nii produktsioonis, aja planeerimisel, plaadikirjutamisel, videote tegemisel ja nõnda edasi.
Muidugi, rohkem inimesi tähendab ka suuremaid väljaminekuid, aga potentsiaalselt ka tulusamat perspektiivi ning kui eesmärgiks on edukas karjäär, tuleb kaaluda millised riskid ja ohvrid kaalukausile asetades pinnale tõusevad. Plaadifirmadega seotud artistide puhul on näiteks ka raadiojaamadel kergem otsustada, sest sõlmitud lepinguga kaasneb teatud mõttes garantii, et artistiga tegeletakse ning praaki välja ei lasta.
"Artistil, kellel puudub management, puudub filter ja filtrit on ühele edukale artistile tohutult vaja," rõhutab Pannel ja toob välja, et tegemist on kahesuunalise maanteega. Filtrit on vaja mõlemale poole: nii artisti ja väljundi kui väljundi ja artisti vahele.