Bändi ninamees Kaarel Kose meenutas, et 1995. aasta alguseks jõudsid nad esimest korda stuudiosse, senimaani olid nad tegelenud erinevatel sündmustel tantsimisega. “Siis tekkis see hetk, kus tundus, et kui Jam saab hakkama selle muusika tegemisega, siis miks me ei peaks saama,” sõnas mees.
Bändi esimeseks lauluks oli “Üks kord vaid”, mis oli tol ajal ilma teinud ansambli East 17 kaver. “See tekkis kuidagi niimoodi, et meil olid tantsijad olemas, aga keegi laulda ei osanud. Siis sai üles otsitud Urmas Linnamägi, sest teda ma natukene teadsin. Ta oli tutvusringkonnas ainus inimene, keda ma teadsin, kes oskab laulda. Siis sai see lugu sisse lauldud ja sealt see kuidagi läks,” rääkis Kose.
“Üks kord veel” eriti edukaks ei kujunenud, kuid see tekitas Kose sõnul piisavalt palju tähelepanu, et asjaga edasi minna. “Järgmised lood olid sootuks teistsugused. Siis me ei üritanud enam Eestis valitsevat trendi jäljendada, läksime millegi muu peale,” sõnas mees.
Muusikalistest eeskujudest rääkides toob Kose välja loomulikult bändi East 17. Peale selle kuulas ta tollel ajal palju Positiva plaadifirma poolt välja antud house-muusikat. Suureks mõjutajaks oli produtsent Erick Morillo sooloprojekti Reel 2 Real rahvusvaheline hitt “I Like to Move It”. “Tema oli üks neid, kelle järgi sai üritatud üht-teist teha,” sõnas Kose. Kuid kõige olulisemaks mõjutajaks oli tema sõnul pigem see, mida nad üldse oma vahenditega teha said.
Bänd ei kasutanud muusika tegemiseks süntesaatoreid, selle asemel kasutati sämpleid, mida siis vastavalt vajadusele ümber mängiti. Näiteks hiti “Rahvaspordipäev” sündikäik on pärit koosluse Basic Element albumi pealt. “Seda ei saanudki kauem mängida kui kolm nooti, niipea kui sa läksid kõrgemale või madalamale, hakkas see saund väga imelikult kõlama,” meenutas mees.
Hiti “Karm liin” loomisele kaasa Meelis Meri, kes oli bändi aidanud ka varasemalt. “Mina ja Meelis Meri kuulasime mõlemad haussi, siis sai erinevate asjade pealt šnitti võetud. Mina vaatasin suu ammuli, kuidas Meelis Meri neid hausiklavereid mängis," meenutas Kose. “Ma mingites kohtades üritasin ümiseda, aga suuremas jaoks Meelis Meri näitas ja tegi. Lõpuks sai see taust kokku ja siis ma kirjutasin sellele teksti peale. Mulle väga meeldis see lugu instrumentaalina, siiani meeldib. Minu jaoks on see Musta Q loomingust kõige täiuslikumalt välja kukkunud lugu üleüldse,” sõnas Kose.
Kuula legendaarset hitti allpool!